Oppussing av Magnum 500 felger

 

På min 1967 Ford Mustang satt det et sett legendariske Magnum 500 forkrommede stålfelger da jeg fikk den. Dette er felger som kom i siste del av 1960 tallet og ble levert som standard på alle Boss 429 Mustanger og de var ekstrautstyr for 1970 Boss 302. De skal også ha vært levert til 1966 Shelby GT350.

 

De var altså populære i perioden 1969-73, og kan derved ha vært naturlige ”after market” felger til min bil og de er derved tidsriktige.

 

Felgene var ganske rustne, krombelegget var slitent og ikke minst var de skitne. Dessuten manglet senterkoppene. Å demontere dekk, fjerne eksisterende krombelegg, polere opp, legge på nytt belegg og montere tilbake dekket, koster omtrent det samme som nye felger, eller mer. I tillegg kommer nye bolter på 3-400 kroner til sammen og nye senterkopper på 3-400 kroner til … (ja, pr. stk.).

 

Etter litt tankevirksomhet bestemte jeg meg for å oppgradere felgene med relativt enkle midler, så får vi se hva fremtiden bringer. Under er det vist hva jeg gjorde med dem.

 

 

Dette er felgen bak på høyre side. Det er nok den verste. Som man ser er både felg og muttere ganske rustne.

 

 

Felgen foran på høyre side er noe bedre, men også her er det stygge groptæringer.

 

 

Baksiden av felgene er et stusselig syn. Det har nok én gang vært krombelegg inn mot midten, men det må være en stund siden…

 

 

Her er felgen vasket med felgrens, ”nano”-vask, avfettet, stålbørstet og alle groptæringer er slipt ned til bart stål med minidrill med slipehode. Det begynner å likne noe. Her er det også gnidd på et tynt lagt Owatrol D1 olje for å binde det som måtte være igjen av rust.

 

 

Detaljbilde av pusset felg. Som man ser er det fortsatt sår, men de får man ikke bort uten å fjerne krombelegget, legge på kobber, polere og forkromme på nytt. Det var mer en jeg hadde tenkt her i første omgang.

 

 

Her er en felg maskert på forsiden slik at bare det som skal være svart står frem. Dette var en tidkrevende prosess for det er mange krinkler og kroker. Saks og tape foran TV-en ble løsningen. Svart felglakk fra Biltema er innkjøpt og klar til å sprøytes på i flere tynne lag.

 

 

Her er baksiden ferdig maskert og lakkert med felglakk.

 

 

Muttere hjemkommet fra sliping, polering og forkromming. Nye muttere koster omtrent en tredjedel, men det er da ikke de muttrene som satt der fra starten……

I hvert fall til å begynne med i restaureringsprosessen, kan man holde fast ved slike idealer…..

 

 

 

Baksiden av nye senterkopper med tilhørende skruer, skiver og festeplater smurt inn med Techtyl.

 

 

 

Inn og utside av felgene ble maskert før klarlakk ble lagt på for å hindre ny rust.

 

 

Her har det kommer nye senterkopper også, og med nye muttere kan det bli bra.

 

 

Her er det endelige resultatet, med felgene tilbake på bilen.

 

 

Tilbake